TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ
Gerek sene içerisinde yapacağımız genel deneme sınavları gerekse son sınıf düzeyinde gireceğiniz YGS ve LYS türü sınavlar, çoktan seçmeli sorularla oluşturulmuş sınavlardır. Bu sınavlar konu hâkimiyeti, bilgi yeterliliği yanında test tekniklerini bilmeyi ve konuları pekiştirmek amaçlı bol soru çözmeyi gerektirir. Bu nedenle “ test çözümüne ilişkin dikkat edilmesi gereken noktalar ” konulu yazımızı dikkatle okumanızı ve merak ettiğiniz konular için rehberlik servisinden yardım almanızı istiyoruz.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ
Sevgili Öğrenciler
Gerek sene içerisinde yapacağımız genel deneme sınavları gerekse son sınıf düzeyinde gireceğiniz YGS ve LYS türü sınavlar, çoktan seçmeli sorularla oluşturulmuş sınavlardır. Bu sınavlar konu hâkimiyeti, bilgi yeterliliği yanında test tekniklerini bilmeyi ve konuları pekiştirmek amaçlı bol soru çözmeyi gerektirir. Bu nedenle “ test çözümüne ilişkin dikkat edilmesi gereken noktalar ” konulu yazımızı dikkatle okumanızı ve merak ettiğiniz konular için rehberlik servisinden yardım almanızı istiyoruz.
YGS (Yüksek Öğrenime Geçiş Sınavı) ve LYS (Lisansa Yerleştirme Sınavı) test tekniğine dayalı sınavlardır. Bu sınavlarda başarılı olmak test çözme becerisi kazanmayı gerektirir. Çünkü bu sınava giren aday sayısı her yıl artmakta kontenjanlar ise sınırlı kalmaktadır. Test tekniğine dayalı sınavlarda, başarısızlığın nedeni genellikle bilgi eksikliğinden değil, sorulara yaklaşım tarzından veya soru stiline alışık olmamaktan kaynaklanır. Test tecrübesi sınav sonucunu etkileyen en önemli etkenlerdendir. Test çözme tekniğini iyi bilmek, istenen sonucun alınmasını büyük oranda sağlayacaktır. Sınavdan önce çözülen yüzlerce hatta binlerce sorunun oluşturduğu bilgi birikimi adayın sınavda başarılı olmasını sağlar. Çünkü çözülen her soru gerçek sınav öncesi adaya tecrübe kazandıracaktır. Aday bu bilgi birikimiyle sorulara nasıl yaklaşacağını ve soruları nasıl çözeceğini, soruları çözerken hangi yolları kullanacağını, ne kadar süre ayıracağını ve nelere dikkat edeceğini öğrenir.
YGS ve LYS sorularının özellikle yoruma dayalı olması yani bilgiden ziyade öğrencinin bilgi birikimini kullanmayı ölçen nitelikte olması tecrübeli olmayı ön plana çıkarmaktadır. Tecrübe ise çözülen soru miktarıyla ölçülür. Çözülen her bir soru tipi aday için bir avantajdır. Sınava hazırlanan adayın çözemediği her sorunun doğru cevabını öğrenmesi gerekir. Çünkü çoğu zaman konunun en iyi şekilde öğrenilebilmesini sağlayan nokta bilinmeyen soruların çözümlenmesinde yatar.
Her sorunun bir mantığı vardır. Test çözerken kendi mantığınızla değil sorunun mantığına göre hareket etmelisiniz. Soru kökünün iyi okunup anlaşılması, daha sonra cevabın düşünülmesi gerekir. Soru kökü anlaşılmadan cevabı düşünmeye çalışmak hızı düşürür. Zaman kazanmak için soruyu okumadan şıkları okumak sizi yanıltır.
TEST ÇÖZERKEN DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR
● SORULARA ÖNYARGILI YAKLAŞMAMALISINIZ. “Bu soru zor, yapamam; bu soru kolay, cevap x şıkkı.” gibi zaman kazanmaya yönelik aceleci davranışlar, kazanmak yerine kaybettirir.
● “TURLU SORU ÇÖZME YÖNTEMİ” Testteki her soruyu incelemenize yardımcı olur. Cevaplandırılmayan soruları soru kitapçığında bir işaret veya simge ile simgelendirmek o soruların ikinci turda daha kolay bulunmasını sağlar.
● HATALI OKUMA ALIŞKANLIKLARI da önemli sorunlar yaşamamıza sebep olabilir. Olumsuz bir ifadeyi olumlu olarak okumak soruyu veya cevabı hatalı düşünmenize neden olabilir.
● İnsan psikolojisi soru içindeki ifadeleri olumlu yönde algılamaya eğilimlidir. Bu nedenle SORU FORMLARINDA ALTI ÇİZİLİ veya KALIN YAZI KARAKTERLİ İFADELERİ daha dikkatli okumalısınız.
● SORU KÖKÜNÜN UZUN OLUŞU SİZİN İÇİN DAHA FAZLA İPUCU ANLAMINA GELİR. Bu nedenle uzun metinli sorular daha kolay çözülebilen sorular olarak algılanmalıdır.
● PARAGRAF TİPLİ SORULARDA GENELLİKLE PARAGRAFTAN ÖNCE SORU KÖKÜNÜN OKUNMASI, paragrafın ikinci kez okunması zorunluluğunu önler ve zihin sorulan soruya göre paragrafı okuma eğiliminde olur.
● YGS ve LYS’ nda bildiğiniz soruları cevaplamanızda bir sakınca yoktur; ancak CEVABI KONUSUNDA TEREDDÜT ETTİĞİNİZ SORULARI GELİŞİGÜZEL CEVAPLANDIRMAK SİZE ZARAR VERİR.
●ŞIKLARDAN SORUNUN ÇÖZÜMÜNE GİTMEK TEST TEKNİĞİNDE ÖNEMLİ BİR YOLDUR. Yüzde yüz emin olmadığınız sorularda şıkları eleyerek doğru cevaba yaklaşabilirsiniz.
●ŞIKLARI ELERKEN EĞER 2 ŞIKKA İNDİRGEYEBİLMİŞSENİZ BUNLARDAN BİRİSİNİ SEÇMENİZDE HİÇBİR SAKINCA YOKTUR; ancak ikiden fazla şık cevap olabilecek nitelikteyse, bu soruyu cevaplandırmamanız, en azından sınavın sonlarına doğru tekrar soruya dönmek üzere boş bırakmanız daha uygun olacaktır.
● Test çözerken sorunun doğru cevabını bulmak kadar önemli bir diğer olay da CEVAP OLAMAYACAK ŞIKLARIN TESPİT EDİLMESİDİR. Böylece çözüm alternatiflerini daha netleştirir ve doğru şıkka ulaşabilme hızınızı daha arttırırsınız.
● YGS ve LYS tipi sınavlarda test çözümüne engel olan en önemli unsurlardan birisi de SINAV KAYGISI ve YÜKSEK KAYGI DÜZEYİNİN soruları anlamayı ve problemleri çözmeyi zorlaştırmasıdır. Test çözümü esnasında testte yer alan konu içeriklerinin dışındaki düşünme prosesleri konsantrasyonu bozar. Bu nedenle hangi testi çözüyorsanız zihin içeriğinizin de o konunun sınırları içinde olması gerekir.
● Her derse ait test içeriği o dersin özelliklerini taşır. Bu nedenle her ders için aynı test çözme mantığını kullanmak hatadır. Her ders için FARKLI TEST ÇÖZME MANTIĞI geliştirmeniz test tekniğinizin gelişmesine yardım eder.
● Cevap şıklarında cevaba benzeyecek bazen iki bazen üç şık bulunur. Bunlara “ ÇELDİRİCİ ” adı verilir. Çeldiriciler ilk bakışta cevap gibi algılanabilir; ama ufak bir zihin egzersizi ile doğru cevabı bulmanız mümkündür. Bu tip sorularda cevap genellikle soru metninde saklıdır.